Zawór modulatora to element wewnątrz automatycznej skrzyni biegów, który kontroluje zmianę biegów. Nowsze transmisje zwykle ich nie używają, ale są one powszechne w starszych transmisjach. Tutaj dowiesz się, jak działają zawory modulatora i co zrobić, gdy zawór modulatora ulegnie awarii.
Kiedy prowadzisz manualną skrzynię biegów, odpowiadasz za zmianę biegów. Podczas jazdy automatyczną skrzynią biegów zawór modułowy odpowiada za zmianę biegów. Ale jak?
Zawór modułowy jest podłączony do kolektora dolotowego za pomocą przewodu podciśnieniowego. Wyczuwa podciśnienie w kolektorze dolotowym i odpowiednio przełącza skrzynię biegów:
Po naciśnięciu pedału gazu płyta przepustnicy otwiera się i podciśnienie zostaje zmniejszone. Zawór modulatora spowoduje redukcję biegu. Jeśli przyspieszasz i zdejmiesz pedał gazu, przepustnica zamknie się. Podciśnienie jest zwiększone, a skrzynia biegów zmieni bieg na wyższy.
Jak sprawdzić, czy zawór modułowy jest zły?
Kiedy twój zawór modulatora jest na skraju zepsucia, automatyczna skrzynia biegów nie będzie działać tak dobrze. Zwykle membrana zaczyna przeciekać. Możesz mieć jeden lub więcej z następujących symptomów:
- Cięższe zmiany
- Przedwczesne zmiany
- Szorstki bieg jałowy (z powodu wycieku próżni)
- Świszczący dźwięk (od powietrza przeciekającego przez membranę).
- Z wydechu wydobywa się biały dym. Jeśli membrana przecieka, podciśnienie silnika może przeciągnąć przez nią płyn przekładniowy aż do kolektora dolotowego. Silnik następnie spala płyn przekładniowy.
- Niski poziom płynu przekładniowego (od spalanego płynu).
Zawory modułowe do zakupienia online
Z GP Automatic możesz liczyć na dostęp do różnego rodzaju komponentów, w tym także hydrauliki. Zawory modułowe oraz innego rodzaju zawory specjalne dostępne są już na stronie sklepu internetowego – http://gpautomatic.pl/oferta/hydraulika/.